Esittelyssä ensimmäinen Maverick
Moikka, minä olen Jouni Jaakkola, nykyään Keski-uudellamaalla hiljalleen keski-ikäistyvä perheenisä. Teknisestä opiskelutaustasta (Informaatioverkostot DI) huolimatta olen touhunnut urani projektipäällikkö/account manager/team coach -rooleissa lukuisissa kotimaisissa ja kansainvälisissä projekteissa. Mielenkiintoisin asiakkuus on varmasti ollut New York Times jonka kanssa Conmiolla tehtiin aikanaan mm. m.nytimes.com -sivustoa ja useita iOS-sovelluksia presidentinvaaleihin, uutisten lukemiseen, turistina hyörimiseen, kaupunkipyöriin ja asunnonhakuun.
Vahvuuteni on kyky jäsentää monimutkaiset kokonaisuudet toteutettaviksi palasiksi, tarttua toimeen ja saada paljon asioita nopeasti aikaan. Nämä ominaisuudet ovat ohjanneet minua paitsi projektitoimituksiin, myös ratkaisumyyntiin ja työnantajan oman toiminnan kehittämiseen. Jokaisessa organisaatiossa olen ajautunut tavalla tai toisella COO-tyyppiseen operatiivisen toiminnan kehittäjän ja pyörittäjän rooliin eli talonmieheksi.
Olen ollut mukana luomassa Mavericks-konseptia jo keväästä saakka, mutta osaltani asiat konkretisoituivat syyskuun puolessa välissä siirryttyäni täysipäiväisesti mukaan. Principal Maverick -roolissa tehtäväni on mahdollistaa Mavericks-yhteisön toiminta. Pääsen siis luomaan toiminnan edellytyksiä täysin puhtaalta pöydältä jo valmiiksi katetun(sotketun) pöydän siivoamisen sijaan! Koska kyseessä on Mavericks, kannan minäkin itseni konsultoimalla. Noin puolet ajastani konseptoin palveluita asiakkaan luona, ja loput ajastani kuluu myynnin, rekrytoinnin, markkinoinnin, hallinnon ja toiminnan suunnittelun parissa. Tekemistä siis riittää, ja se on loistava juttu!
Mavericksissa on ehdottomasti kiinnostavinta sen uusi tapa rakentaa yritystä – turhien kiinteiden kustannusten minimointi mahdollistaa skaalaavan liiketoimintamallin, jossa työn tulos jaetaan läpinäkyvästi ja täydellisen tasapuolisesti työn tekijöille. Laskutettavan työn tekijä saa suurimman osan laskutetusta rahasta itselleen. Myyjä saa provisiota suhteessa laskutettavaan työhön, jonka on mahdollistanut. Mavericksilla myyjä voi olla kuka vaan – miksi ainoastaan dedikoitujen “myyjien” pitäisi saada myyntiprovisioita? Tasapuolinen, yksinkertainen ja läpinäkyvä liiketoimintamalli edistää tasa-arvoa, parantaa valinnanvaraa, antaa kaikille yhtäläiset mahdollisuudet vaikuttaa ja luonnollisesti mahdollistaa keskimääräistä suuremmat tulotasot. Aion julkaista sarjan postauksia, joissa pureudutaan tarkemmin siihen, kuinka Mavericks eroaa työnantajana stereotyyppisestä, menestyneestä IT-konsulttitalosta. Toivottavasti ne herättävät ajatuksia ja keskustelua!
Mavericks on muuten aiheuttanut aikamoista värinää. Asiakas vaati lisäämään konsultointisopimukseen “Asiakkaaltarekrytointikieltopykälän” – yleensähän se menee toisin päin. Erään suuren mediatalon digiohjausrymässä keskusteltiin Mavericksista. Muut softatalot ovat reagoineet Mavericksin olemassaoloon. Ja mikä tärkeintä, ainakin Helsingin skenessä iso osa osaajista tuntuu jo tietävän meidät nimeltä. Aika kutkuttava tilanne – olemme aivan selkeästi oikeilla jäljillä!