The Faces of Mavericks: Marko Pukari

Marko Pukari on Mavericksin ikioma Java-klonkku, joka ammattiurheilun ja coachaamisen ohella koodaa tiensä asiakkaan kuin asiakkaan sydämeen. Tämä huippukaveri on tunnettu innostavana ja innostuneena kollegana, joka omistautuu tekemiseen täysillä! Marko pitää Mavericksin kompensaatiomallista, sillä se osoittaa luottamusta tekijöihin ja tuo vapauden tehdä omalla ajalla juuri sitä, mikä itselle on tärkeintä.

Voisiko Sinun tarina olla seuraava? Etsimme jatkuvasti uusia Maverickeja joukkoomme!

Kuka olet ja minkälainen on ammatillinen taustasi?

Olen coachaava full stack -tekijä. Tietokoneiden kanssa puuhastelu alkoi C-64 koneella, jonka sain joulupukilta joskus 80-luvun loppupuolella. C-64:lla tuli pääasiassa vain pelattua, ja myöhemmässä vaiheessa tuo rakas laite vaihtui Amiga 500 -koneeseen ja sama pelaaminen jatkui uudella raudalla.

Kiinnostus koodaamiseen alkoi minulla vasta vähän myöhemmässä vaiheessa lukiossa, jossa tapailin perus HTML-sivuja ja tutustuin PHP:n saloihin. PHP vaihtui C- ja Java-ohjelmointiin ammattikorkeakoulussa. Koulussa itse koodaaminen on mekaanista tekemistä ja perusteiden harjoittelua, mutta vapaa-ajalla tuli sitten koodattua enemmän ja vähemmän taidokkaita juttuja. Konsultointiura lähti liikkeelle heti koulun jälkeen keväällä 2005 astuessani ensimmäiseen konsultointiyritykseen, ja sillä tiellä olen ollut nyt viimeiset 15 vuotta.

Konsultointi on aina ollut mun juttu, ja sen parasta antia ovat mielenkiintoiset projektit ja fiksut ihmiset. Itse ei tarvitse osata ihan kaikkea, kun pystyy luottamaan siihen, että oikeassa paikassa löytyy osaavia ihmisiä, joilta voi oppia ja jotka vastavuoroisesti pystyvät oppimaan. Konsultilta odotetaan pääsääntöisesti superstara-tason saavutuksia. Mavericksin tasoisessa firmassa sitä miettii itse tekemistä –  kuinka voisin ylittää itseni ja samalla parantaa ympärilläni olevaa projektia, tiimiä ja vallitsevia käytäntöjä. Konsultoidessa haluan tehdä asioista läpinäkyviä ja omalla toiminnallani aiheuttaa positiivista disruptiota asiakkaan ajattelussa!

Coachaaminen toimii hyvänä vastapainona konsultoinnille ja koodaamiselle. Siinä missä konsultti on kaikkitietävä ja neuvoo asiassa kuin asiassa, coach ei neuvo eikä tiedä. Coachin tärkein tehtävä on kuunnella ja sanoittaa kuulemaansa takaisin ja auttaa toista ajattelemaan hänelle tärkeitä asioita. Coachaamisessa tärkeimpiä oppeja minulle ovat olleet oivaltamisen ja oivalluttamisen taito, se hetki kun toinen saa ahaa-kokemuksen. Tätä samaista oivaltamista voi myös opettaa omille aivoille, jolloin asioiden oppimisesta tulee helpompaa.

Mitkä ovat tärkeimmät pehmeät ja tekniset taitosi?

Ihmisenä koen olevani innostava ja innostunut. Motivointi ja kollegoideni innostaminen ovat ehdottomasti vahvuuksiani. Lisäksi koen, että coachaamisen kautta minulle on kehittynyt vahva kasvumentaliteetti, eli aina mennään eteenpäin, opitaan uutta ja kehitytään jatkuvasti. Suhtaudun intohimoisesti kaikkeen mihin ryhdyn ja paneudun tekemiseen aina täysillä.

Kun on päässyt tarpeeksi pitkälle ohjelmoinnin saloissa, kielet vaihtuvat paradigmoihin ja ohjelmointikielistä tulee työkaluja, joiden avulla päädytään haluttuun lopputulokseen. Kun kehittämistä ajattelee paradigmatasolta, on helpompi tuottaa laadukkaita lopputuloksia.

Ohjelmointikielistä puhuttaessa olen Java-klonkku eikä siitä pääse mihinkään. Javascript ja Kotlin kuuluvat myös vahvimpaan osaamiseeni. Peliprojekteissa kielinä ovat pyörineet C#, Lua ja Scala.

Minkälainen tyyppi olet? Mitä tykkäät tehdä työn ulkopuolella?

Harrastan vapaa-ajalla iaidoa, joka on perinteinen japanilaiseen miekankäyttötaitoon perustuva budolaji. Tuon lajin parissa on nyt vierähtänyt yli viisi vuotta, ja harjoittelu tapahtuu kolme kertaa viikossa. Kuulun myös suomen iaido-maajoukkueeseen ja olen kilpaillut euroopanmestaruustasolla.

Liikunnallisten harrastusten lisäksi tulee aikaa vietettyä roolipelaamisen parissa. Sydäntäni lähellä ovat tarinankerronnalliset pelit, mutta viime aikoina pelaaminen on tapahtunut klassisen Dungeons and Dragonsin uusimman painoksen parissa.

Olen myös tehnyt jonkin verran vapaa-ajan koodausprojekteja, jotka ovat ruuhkavuosien aikana jääneet vähemmälle. Näistä merkittävimpiä ovat olleet kaksi mobiilipeliä, joista molemmille on ajan saatossa tullut ~50K latausta.

Miksi päätit liittyä Mavericksiin ja miten olet viihtynyt?

Olen aina halunnut tehdä konsultointia. Ennen Mavericksilla aloittamista minulla oli vaihtoehtoina pelitalo, startup ja Mavericks. Konsultointi veti viime kädessä puoleensa eniten, sillä se on hauskaa ja uskon, että minulla on edelleen paljon annettavaa siihen. Mavericks tarjoaa konsultointiin hyvät lähtökohdat, kun on paljon vapauksia valita juuri se itselle sopiva projekti.

Kompensaatiomalli painoi myös vaakakupissa, ei niinkään rahan takia vaan siksi, että se on osa ihmiseen luottamista ja antaa enemmän vapautta päättää mitä tekee omalla ajallaan. Kun palkka ei ole kiinteä, ei tarvitse miettiä voinko käyttää aikaani uusien minua kiinnostavien asioiden tutkimiseen, omien projektien edistämiseen tai vaikka lyhyemmän päivän tekemiseen.

Mavericks on äärimmäisen avoin organisaatio, jossa pyritään siihen, että kaikki on läpinäkyvää – siis oikeasti nähtävillä (niin organisaatiosta kuin talousluvuista). Tämä on kokeneiden konsulttien paikka, jossa tekijät eivät kaipaa sitä kuuluisaa pallomerta.